.

Optimera ditt träningsupplägg

 

Svenska Ridsportförbundet genomför just nu en roadshow på en rad orter i landet, där man bjuder in tävlingsryttare till en föreläsning om hur man kan nå större framgångar på tävlingsbanorna. På plats finns en rad experter, bland annat Elisabet Lundholm och Lars Roepstorff.

 

Text: Anna Nordin
Foto: Emma Rost, Anki Yngve & Anna Nordin

Första anhalten var Stockholm och det var många kunskapstörstande ryttare som hittat till konferensen på Solvalla travbana. Kvällen var uppdelad i fyra områden; foder och utfodring, regler och etik, prestation och hållbarhet samt hur man optimerar sitt upplägg. Första delen av vårt referat handlar om det sistnämnda.
Elisabet Lundholm inledde sin föreläsning med att berätta om hur viktig planeringsbiten är för framgångsrik träning och tävling. 
- Sätt dig ner och gör en plan för din träning, vad vill du uppnå med ridningen? Vilka mål har du på kort och lång sikt? Det är viktigt att våga uttala sina mål. Tydliggör vad du vill och vad du kan använda dig av för att nå dit.

Vad är ett mål?
Det finns olika typer av mål. Resultatmål handlar om vadman vill uppnå, medan prestationsmål snarare handlar om hur. Processmål är de små delmålen, vägen till det stora målet. 
- Det är viktigt att ha processmål eftersom den slutliga målsättningen kan verka hämmande om den är för hög, säger Elisabet. Slutmålet kan också vara understimulerande om det är för lågt satt. Det är viktigt att kunna ompröva sina mål under resans gång.

Ta reda på var resan börjar
- Kolla på någon, till exempel en idol, som nått det mål du satt upp för dig själv. Försök kartlägga dennes kvaliteter och gör en kravprofil, vad behöver du för att nå målet? Gör sedan en kapacitetsprofil för dig själv och jämför med kravprofilen. På så sätt kan du hitta dina förbättringsområden. Vilka bitar tjänar du mest på att förbättra? Vilka är dina styrkor? 
- Det är minst lika viktigt att hitta sina starka sidor, säger Elisabet, eftersom de bygger självförtroende, som också behövs för att nå framgång. Det här fungerar oavsett vilken nivå du befinner dig på och vilka mål du har. Det behöver inte vara tävlingsmål. Gör en kapacitetsprofil för dig och en för hästen.

Rätt häst för just dig
Den bästa hästen är inte den bästa för alla ryttare. 
- En sund häst med en bra inställning är viktigare än att den är känslig och elektrisk, om du som ryttare inte är så erfaren och inte har perfekt timing, säger Elisabet. 
Se till att häst och ryttare passar ihop och våga se, och byta, när det inte är så. Man kan hamna i ett vägskäl där det gäller att bestämma sig; vill jag ha just denna häst, eller är de mål jag satt upp viktigare? Alla hästar kanske inte har möjligheterna för att nå de mål du har. - Alla kan träna sig till det mesta om man gör det på rätt sätt och efter individens förmåga, det tar bara lite olika lång tid. För den absoluta toppen kan dock den där extra talangen krävas också.

Utbildningsskalan för ryttare
Den så omtalade utbildningsskalan för hästar passar in oavsett gren och land. Takt, lösgjordhet, kontakt, schvung, rakriktning och samling är de gyllene orden. Ryttarens utbildningsskala är minst lika viktig påpekar Elisabet: 
- Den som i slutändan är bäst är den som är bäst på grunderna. Jämför med en golfare, de står alltid en stund på drivingrangen och tränar grundslag. Hästen blir bara så känslig och reaktionssnabb som vi tillåter den att bli, genom vår egen snabbhet och timing. Om vi är trubbiga och otydliga i vår hjälpgivning stänger hästen av. För ryttarens del gäller det att utveckla hästkunskap, balans, följsamhet och timing, tekniskt kunnande, attityd, fysisk och mental förmåga. 
- Hästkunskap och tekniskt kunnande är helt och hållet ryttarens ansvar. När det gäller attityd så var öppen och nyfiken. Ha inställningen "om jag hade kunnat, hur hade jag gjort då?".
Elisabet ger lästipsen Ryttare är idrottare (Ulf Johansson) och Svenska Ridsportförbundets Talang till topp, när det gäller fysisk och mental träning.

Träningsdagbok - ett bra verktyg
Lägg upp en plan för träningen och skriv sedan dagbok efter varje pass. Genom att dokumentera vad du gjort och hur det gått kan du också gå tillbaka och utvärdera. På så sätt kan du sätta upp den fortsatta planeringen tillsammans med din tränare. 
Du kan också ha nytta av träningsdagboken i dialogen med veterinär om det uppkommer en skada. Genom att gå tillbaka kan du förebygga skador, ha koll på att du inte övertränar. Ta med information om vad du gjort, hur det gått, vilket underlag du ridit på och intensitet i passet. Skriv också in sådant som normal temp, eventuella avvikelser vid visitering och liknande. Hovslagar-, veterinär- och kiropraktorbesök är också bra att skriva in. 
Låt gärna något pass för din tränare bli ett "avsuttet" tillfälle där ni går igenom dagboken, utvärderar och planerar framåt. 
- Det är viktigt att ha träningsdisciplin, tillägger Elisabet, det vill säga att varje träningspass fylls med kvalitet. Var fokuserad och utvärdera varje pass. Att använda mobiltelefonen under ridpasset är till exempel respektlöst mot hästen och passar inte in i ett seriöst träningsupplägg.

Aktiv vila
Förutom träning måste viloperioder läggas in i planen för ett hållbart upplägg. 
- Vilan är viktig både för den fysiska och för den mentala hälsan hos hästen. Det är under vilan som den nedbrytande träningen får en uppbyggande effekt, förklarar Elisabet. Vilan kan vara aktiv, med skogspromenader och liknande. En häst mår inte bra av att stå helt stilla.

Träna resor
Hästen behöver inte bara tränas för den prestation man vill och hoppas att den ska utföra. Den behöver också tränas på de speciella förhållanden som uppstår i samband med denna prestation. Till exempel är det viktigt att träna på långa resor och övernattningar, om det krävs i samband med de mål man satt upp.

Träningspassets uppbyggnad
- Genom att alltid ha samma uppvärmning i passet kan du känna om något är annorlunda, tipsar Elisabet. Låt sedan hästen få en kort återhämtning innan du fortsätter passet. Variera mellan avspänning (lösgörande arbete) och anspänning. Därefter kan du lägga in lite teknikträning, på den nivå ni befinner er. Kom ihåg mikropauserna med jämna mellanrum! Det är extra viktigt vid högintensivt eller statiskt arbete. Som avslutning joggar du av hästen i låg form och skrittar sedan av hästen, eller ännu hellre, leder den en stund. 
- Håll dig till din plan för passet, men var beredd att omvärdera vid behov. Träna till exempel inte svåra tekniska moment om hästen inte är lösgjord.

Mental träning
För ryttarens del är det viktigt att försätta sig i ett mentalt bra tillstånd för träning. 
- Det är något man kan träna sig till, säger Elisabet. Fråga dig själv vilken miljö och vilka personer som kan motivera dig. Vilken livssituation vill du befinna dig i? Om det är så att du känner dig mer motiverad i vissa perioder bör du fundera på hur du kan motivera dig även under dina sämre perioder. Om du kan lära dig att själv styra vilken sinnesstämning du är i före träningspasset är du en god bit på väg mot framgångsrik och rolig ridning, avslutar Elisabet.


Elisabet Lundholm.


Det är viktigt att du har rätt häst för de mål och ambitioner du har.


En kapacitetsprofil hjälper er att komma vidare.

..

En vanlig helg i mars


I lördags
var det överdomarkurs på Frillesås RK och Ellionor Westin höll i taktpinnen. Ellionor skriver TR och är oerhört kunnig och dessutom rolig att lyssna på. Regler, paragrafer och tanken bakom reglementet blandas med anekdoter och skämt med oefterhärmlig komisk tajming. Lägg därtill fantastiskt god mat och det säger sig självt att dagen gick fort. Små tapp i eltillförseln under dagen gjorde att vi delvis umgicks i stearinljusens sken, mysigt när regnet slog mot fönsterrutorna.

Rebus har gått sin första ordinarie hopplektion i veckan. Carolina gjorde ett fint jobb när hon lotsade en storögd Rebus mellan hinder, banpersonal, hindervagn och snabba och oförutsägbara ponnies i manégen. Att han skulle över hindren var han helt klar över, men inte helt bekväm med alla störande moment runt omkring..


I helgen har det även ridits Världscupdressyr i Holland, visades på tv24 på lördagskvällen. Lammsteken fick hastigt flyttas från köksbordet och istället avnjutas vid soffbordet framför tv´n.
Patrick gjorde en jättefin uppvisning med ett svårare galopp-program än tidigare, några små taktstörningar men ett fantastiskt harmoniskt och spänstigt helhetsintryck, men sämre betalt än i Scandinavium. Förvånande!
Notera gärna diskussionen kring domarnas ojämnhet i bedömningen rörande det artistiska momentet i küren. Även på absolut toppnivå tvistar alltså de vise... :-)
Det var mycket fokus på segrande Totilas...



2010 World Cup Finals

Edward Gal and Totilas Win 25th World Cup Finals

March 28, 2010

The silver anniversary of the World Cup Finals was painted black. Edward Gal and Tosca Visser's black KWPN licensed stallion Totilas prevailed in the Kur to Music finals in the Brabanthallen in 's Hertogenbosch, the Netherlands, on Saturday afternoon 27 March 2010. The ruling couple fulfilled all expectations and scored 89.800% to earn the World Cup trophy.

Though the point difference with second placed Adelinde Cornelissen was considerable (82.850), winning title was not Gal and Totilas' usual walk in the park. The sympathetic 40-year old Dutch rider definitely felt the pressure after oddly 'losing' to Adelinde in the Grand Prix.

"When I went in the ring, I was really terrified," Gal admitted to the crowds during the prize giving ceremony. He was unsure whether Totilas would be a hot tamale as he was in the Grand Prix or not. But as the test progressed and level of greatness were being reached, Gal felt more relaxed and was able to enjoy the ride.

Gal's kur was a major improvement to the Grand Prix. The horse was more comfortable in his work and a bit more open in the frame. The dramatic tunes of his score are overwhelming, even though one never gets the impression that Gal is riding "to" music, the hammy sounds are more the background tunes of an impressive technical test "with" music. The half passes in passage had great bounce, the extended walk was very good as well as the extended canter. In the collected walk, Totilas tilted his head to the left and the trot extensions showed hardly any true lengthening of the frame in spite of the one hoof overtrack. The hindquarters swung to the right in the two tempi's but they were uphill. The ones were outstanding. Totilas is an expert in pirouettes and impeccable transitions to and from piaffe. Here and there a few irregular steps were noted in the passage (with distinctively more left hind leg usage) but the crowds were impressed nonetheless, as were the judges. As last rider to go Gal received a standing ovation from the roaring audience who rejoiced with him when the 89.800% score flashed on the board.

"It was fantastic," Edward commented during the press conference. "I was a little tense myself as I didnt't know how he would react today. In the middle of the test I felt I could breathe again and ride. He felt really good."

The Harskamp based rider confirmed that his horse is gaining in strength and fitness but that it also involves more skilled riding. "It's getting easier for him. When he has lots of power in the ring, he can also use it against me and then I'm in trouble."

Edward's goal this year are the World Equestrian Games. "First I will rest and he will rest," he said. The road to Kentucky for the Dutch goes via the CDIO Rotterdam and Hickstead as official selection trials (atypically excluding the Dutch Championships in De Steeg). Gal and Totilas will ride both, and probably throw in one extra show in May to stay on form.

His second place in the World Cup Grand Prix has created windows for the competition to beat the so-called "unbeatable" horse. Gal remains very realistic in his outlook on the future. "I never had the feeling that we were untouchable," he admitted to Eurodressage. "I want to have competition, otherwise we'll be standing still. I need to stay focused."

Adelinde Cornelissen and Parzival cracking nuts

The one rider currently in the best position to beat Totilas is team mate Adelinde Cornelissen. In the Kur to Music the cheerful young lady finished second with 82.850%, a score almost a full 7% lower than Gal. Adelinde rode to brand new music, exchanging Wagner's Parzival for Tchaikovsky's Nutcracker Suite, but kept her old choreography except for a minor change at the end.

The entry-halt-salute was self-assured and followed by an extended trot. In the first piaffe, Parzival lost his forward drive, but the passage had great elevation. The zig zag in trot was excellent. The extended walk had good overtrack but the horse needed to stretch his neck more. The one tempi's were completely straight even though Adelinde had an unscripted break in them on the centerline. The highlight of the test were the pirouettes ridden totally 'n sync to piano music.

Towards the end of the ride, Cornelissen was more hanging on the left rein and the quality of the piaffe went down a bit as the horse was pulling up his hocks instead of taking the weight on the hind quarters. The beautiful final movement was a piaffe pirouette at X fan-tailing from one direction to another supported by lovely bell tunes. In general Adelinde's new freestyle contained memorable new musical elements, but there was not a consistent story in it taking the viewer on a sentimental ride. Cornelissen scored 82.850% and became reserve world cup champion.

"Parzival was really good. I was pleased with that. He was very relaxed," she said. " I really blame myself for making that mistake in the one tempi's. But I'm absolutely satisfied with his way of going. There wasn't a second of tension."

Cornelissen had only practiced her new freestyle once. When asked why she changed her music so quickly (her Parzival freestyle was one year old), she replied, "If I hadn't changed the kur, I would certainly not have won." Unlike some other riders who compete to the same music for at least six years in a row and bore the audience with their predictable repetition, Adelinde wants to stay new, fresh and exciting in her kur choice. Working on her new freestyle was not really been a strenuous process. "I hardly dare to say it but we only started to work on it in February," she said.

Imke Schellekens-Bartels and Sunrise, Performance of a Lifetime

Those who thought that Imke Schellekens-Bartels and Sunrise were at their best ever in the Grand Prix on Thursday were mistaken. Their World Cup Finals' kur to music was a performance of a lifetime and it would not have surprised anyone if they had overtaken Cornelissen and finished second with an even higher score than 82.150%.

Riding to her delightful piano inspired Wibi Soerjadi freestyle, Schellekens and the Smarius family owned Sunrise (by Singular Joter x Werther) did not have an immobile halt and in the first extended trot there wasn't enough overstep. But it all went up from there as each musical segment built up to a new movement. The piaffe was rhythmical (maybe the first one a tiny bit too forward), the extended walk relaxed. Imke performed 19 one tempi's, all clean and straight.

The double pirouette to the right could have had a bit more bending, but the contact with the bit was overall always very steady. All piaffe and passage were extremely well regulated despite the flicking tail and Schellekens absolutely excelled in the total control over her horse and her fault free presentation.

"I'm very proud of my horse," Schellekens commented. "At home I felt this was going to be my best event of the season. She was so controlled, loose. This is what dressage is about."

Imke has felt the improvement in her horse the last few months. "My horse is more settled and I'm more experienced. I am more sure when not to panic in the test. The border between relaxation and utter power is getting better. I hope that I will keep improving so that I can keep up with the other Dutch."

Werth, Best of the Rest

The fourth place went to the 2007 World Cup winners, Isabell Werth and Warum Nicht. The German rode to her oooooooooooold music of her former Grand Prix horse Apache OLD and so far hasn't shown any intention to renew her freestyle with something that could put her back in the running with her Dutch rivals. Werth's "Land of Hope and Glory" kur is gorgeous though, but even great old things get out of fashion after a while.

The 14-year old Hanoverian Warum Nicht FRH (by Weltmeyer x Wenzel) was on a mission with his rider and did an excellent job. Some loss of rhythm in the first passage half pass was made up with brilliant trot extensions. Though one piaffe lacked impulsion, the rest was always very rhythmical and even. The zig zag was well regulated as were the one tempi's synchronized to great canter music. The two tempi's had to cover more ground.

At all times, the connection with the bit was exemplary. Werth is a master at keeping a nice soft contact without annoying the horse in his mouth. The pair scored 79.750%, a far cry from the winning 84.250% they got at the 2007 World Cup Finals.

"I was very satisfied with Hannes. He felt really good the whole test," said Werth. "I could take risks. I think I didn't get too many points. Both my horses were much better today. So we have to fight to come closer again." Werth also joked, "there are too many Dutch here."

Werth will make her next show appearance at a local event in Hünxe, Germany, where she will compete her youngsters. Her first big outdoor show with her top horses is Mannheim.

Kittel and Scandic Enthuse the Crowds

An absolute crowd favourite were Swedish Patrik Kittel and the Dutch registered stallion Scandic. The energy sparkled throughout Kittel's Depeche Mode freestyle and Scandic was on a roll. The chestnut stallion has world class trot extensions with super suspension. In piaffe and passage he maintains a stead rhythm with incredible bounce, unrivalled by any of the higher scoring Dutch ridden horses in elasticity in combination with such high level of relaxation! In the half pass right he tilted his head and the extended walk was not clear in rhythm despite the 2 hooves overtrack. The tempi changes were uphill but there was a loss of collection in one of the pirouettes.

Kittel posted a score of 76.550% to finish fifth. The audience reciprocated with loud booing and most connoisseurs agreed that an 80% mark would have been more justified for such a ride.

"This is such an amazing show. I'm proud to be here because I dreamt of doing this when I was younger," Kittel commented.

Eurodressage went up close and personal with Patrik Kittel to ask about his partnership with Scandic and his future plans. "I just have to ride better and compete. The scores will get better. I ride to be a better rider. But the most important thing is to be happy and to have happy horses," he told Eurodressage.

Scandic's major issues was his inability to stay uphill in canter but this was not the case at the World Cup Finals. "He gets more up by stretching him down in all positions. You have to variate the form." When asked about Scandic's sensitivity in the mouth, Kittel responded that "he feels very sensitive in my hands. The more through he comes, the more soft he will be. I never ride him with a whip because he gets responsive with small transitions. He never stops going and that's what I love about him."

Judging the Kur

The assessment of the artistic part of the kur to music was the judges' achilles heel as the panel consisting of Schule, Tornblad, Verbeek, Rockwell and Truppa seemed in unison on a technical level (a praise-worthy achievement on its own), but quite scattered with their artistic appreciation.

On the artistic level, Isabell Werth scored 81% with Tornblad and 93% with Verbeek. The same duo did not agree on Cornelissen's kur as the Dane scored it 83% and the Dutch judge 92%. Major discrepancies which are often ignored as the artistic score seems of minor importance to the appraisal of the test, yet decisive in the overall score. The general tendency is simple: a high technical score equals a high artistic one, no matter how synchronized the rider was to his music or how beautifully composed the kur was. Cut-and-paste cookie cutter or tailor made compositions, it hardly matters as long as the test is ridden well. Isn't it time for a clear system on how to judge the artistic part? Maybe the FEI can help the flustered judges by providing them with a helpful tool or at least clearer guidance on how to score it fairly, don't you agree?

It also has to be noted that it doesn't pay off for the riders to have a difficult choreography. Complicated lines and movements are not amply rewarded in comparison to the super easy straight line - diagonal/centerline - planning of many top ranking dressage riders. They can do baby Grand Prix horse tests choreography-wise and still get higher marks than any rider who is innovative and technically more skilled in riding his or her horse.

Text and photos © A.Appels/Eurodressage.com

Back to the World Cup index





.

Kyras clinic och lite vardagstrivia..




Veckans begivenhet var utan tvivel Kyra Kyrklunds clinic i Helsingborg i söndags. En heldag med föredömlig ridning och högoktaniga instruktioner. Tyvärr var det förbjudet att filma och banda.
Fantastiskt inspirerande! Hästar och ryttare av hög klass, ekipage upp till Grand Prix. Gemensamt var mer eller mindre professionella ryttare som hade god grundsits och kunde genomföra Kyras instruktioner och visa på ganska omedelbara resultat.
Kyra satt upp på några hästar för att själv illustrera hur hon tänker. Som vanligt lyckas hon simultant rida effektivt, berätta vad hon gör och varför, andas, och dessutom vara rolig. Respekt!

Först rider Kyras tidigare elev Mia von Essen, handplockad, med imponerande meriter på internationell nivå. Hon rider en stor rörlig känslig fux som hon har internationella placeringar i lilla rundan med. Mia har en personlig sits och en oerhört mjuk och känslig ridstil. Kyra pratar om vikten av att inverka rätt vid rätt tillfälle och låter Mia illustrera sin känsla och balans genom att variera variablerna steglängd, takt och tempo, en i taget. Utan synbara hjälper eller sitsförändringar. Önskar att jag kunde få se ridning av denna kvalitet oftare!
Vi såg sedan en vacker svart 5-årig häst med en blott 16-årig ryttarinna. Kyra pratar om sits, balans och inverkan och av vikten att hästen bär ryttaren och inte vice versa. Hon liknar hästen vid en ballong som man blåser upp, dvs tillför energi genom att använda underskänkeln. Sedan inverkar man passivt genom en korrekt sits för att, när ballongen slutar studsa, åter tillföra energi med underskänkeln. När skänkeln inverkar aktivt, engageras bakdelen, magmuskulaturen drar ihop sig och får ryggen att lyfta sig och swinga. Det är viktigt att vara följsam och sitta med i ryggens rörelser. Visst har vi hört det förut? Men Kyra lyckas förmedla känslan till ryttaren och hela den 1200 personer stora publiken kan se effekten på hästen och hela ekipaget. Så pedagogiskt!
Nästa ekipage är en hoppryttare som får jobba med att rama in hästen och minimera hjälpgivningen. Att använda skänkeln bara när den behövs är ett aber för alla ryttare, att kunna finkalibrera hjälperna kräver en stadig sits och balans, vilket är en förutsättning för en så god koordination och timing. Det kräver många timmar i sadeln, för att automatisera ett korrekt rörelsemönster och en korrekt hjälpgivning, berätta Kyra uppmuntrande, om man rider 5 hästar om dagen 7 dagar i veckan tar det bara 5 år. Klen tröst för oss hobbyryttare...
Kyra både instruerar och underhåller med roliga anekdoter om sin egen ridhistoria.
Angående vikten av att hålla underskänkeln stilla berättar hon "När jag låg vid Strömsholm fick jag av Hans Wikne lära mig att underskänkeln skall ligga intill och foten peka ut i 45 graders vinkel ut från hästens sida. När jag kom till Tyskland skulle foten peka framåt. Icke! tänkte jag. Jag gör som jag lärt mig, det är bäst. Sedan förklarade Walther Christensen att stödet för underskänkeln blir bättre och det är lättare att hålla skänkeln stilla om den vrids lite framåt. Aha! tänkte jag, det finns alltså ett praktiskt skäl till varför foten skall peka i en viss riktning. Å så fick jag försöka lära om..."
Om härstamningar: "När hästen är ung är det viktigt vilken härstamning den har. Om föräldrar har gått svår klass är det meriterande. När hästen själv gå GP bryr sig ingen om vad hästens föräldrar heter..."
Vi fick även se ett 6-årigt tyskt sto som fått föl. En påtagligt vacker och korrekt häst med lätta rörelser och mycket nerv. Ryttaren sa att hon hade lite problem med travlängningar. Kyra satt upp och konstaterade att hästen inte var rakriktad och tog inte jämnt stöd på tygeln. Det är viktigt att gå tillbaka till gunderna när någonting inte fungerar och hänvisade till utbildningsskalan. I skritt visade Kyra hur hon jobbade med rakriktning genom att ge hästen en ram och genom att parera genom att varierande skritta på raka spår, vända för innerhanden eller göra halt. Så enkelt, genialiskt och effektivt. Stoet markerade att hon inte var helt nöjd med situationen men efter lite konsekvent arbete och mycket beröm, Kyra betonar vikten av snabba eftergifter och mycket beröm, är förändringen påtaglig och traven är rak och fin och takten bibehålls även i längningarna utan problem.
"Hästen går aldrig bättre än ryttaren rider! Hästen gör aldrig fel medvetet. Den väljer den enklase vägen. Det är ryttarens ansvar att visa hästen att den korrekta vägen även är den enklaste."
Vi såg en tidigare OS-ryttarinna med en häst som brast i bjudning och sänkte ryggen. Hitta balansen och låt hästen bära dig, inte tvärtom, sa Kyra. Du sitter på manken och inverkar framåt-nedåt. Sätt dig på rumpan och använd skänkeln lite ettrigt när den behövs, och inte annars. Tack, tack, med skänkeln. Flera hästar som inte riktigt svarade för skänkeln, på grund av att den användes för frekvent, fick gå fram enbart för smackningar och spö för att hitta bjudningen och bli mer lyhörda.
En ljuvlig skimmel med fantastisk utstrålning och schwung fick öva på självbärighet och att kunna förändra takten. En rolig galoppövning var att vända över från en volt i rättvänd galopp till en volt i förvänd galopp och flytta ut bakdelen tills hästen bryter avv till trav och där rida fram i traven för bättre bärighet i traven. "Det är viktigt att tänka framåt, du skall ju rida GP med denna häst, då kan du inte nöja dig med att rida runt i hans takt, du måste kunna påverka takten och steglängden och träna hästen på att bära sig i den takt du ber om."
Den godkände hingsten Rolex TP ser flashig ut, travar i lite olika takt och är jätteladdad och skriker efter tjejer. Ryttarinnan som fortfarande är YR får hjälp med bytena. Upprepade fattningar och rakriktning är förutom god galoppkvalitet grunden för rena, raka byten. Hästen måste svara för ytterskänkeln, både före och efter bytet, och vänta på ryttarens signaler. Raka spår, både innanför fyrkanten och på medellinjen ger urtrymme för att byta eller att avvakta. Förberedelserna är som vanligt A och O. Efter lite arbete är hästen mer avspänd och lögjord, travar i jämn takt med fantastisk mekanik och byter rent och rakt åt båda hållen. Kyra has worked her magic!
Rose Mathisen kommer in med Bocelli som är etablerad i GP men har lite bekymmer med piruetterna till vänster och en viss ojämnhet mak i passagen. Kyra sitter upp och berättar att hon ser piruetterna som flera fattningar på böjt spår. Åter tillbaks till grunderna med andra ord. Hon ramar in, ser till att få gehör för ytterskänkeln, gör upprepade fattningar med jämnt stöd på tygeln. Tar hjälp av lite piaff i piruetten för att få energi och samling och Simsalabim! så sitter piruetterna som en smäck.
Grundproblemet verkar vara detsamma i passagen, nämligen stödet som inte är helt jämnt. När piruetterna fungerar gör även passagen det. Stödet är tredje steget på utbildningsskalan och samlingen kommer först i slutet. Fungerar inte de mest samlade rörelserna blir det påtagligt självklart att gå tillbaka till början och hitta orsaken.
Rose sitter upp och gör synbart nöjd finfina piruetter. När hon skall passagera säger Kyra att hon skall tänka på att benet i luften är beroende av det andra benet på marken. Benet kan inte lyftas högre än det bärande benet i marken tillåter. Så Rose skall tänka på att driva det benet som sätts ner snarare än det ben som är på väg upp i luften. Alltså fokusera drivningen på just det ben som är på väg ner istället för på det ben som är på väg upp. Och visst syns skillnaden nästan direkt. Oerhört adekvata instruktioner och vilken ryttare som kan genomföra desamma med oerhörd precision. Jag fick gåshud och Rose spontana applåder. (Precis som igår kväll på koncerthuset efter ett uppskattat trumpetsolo. Inom alla konstformer visar en engagerad och kunnig publik sin uppskattning för virtuosa prestationer!)
Avslutningsvis rider Ebba von Essen, Mias kusin och även hon en handplockad Kyra-elev, på en stor känslig fux. Hon visar föredömliga övergångar och bytesserier.
Mitt blodsocker har sjunkit och koncentrationen är inte längre på topp efter 6 timmar på en hård trång träbänk. Men vilken dag! Kyra har utökat verktygslådan som hon inledningsvis pratade om. "Jag vill ge er nya verktyg att arbeta med, som komplement till de gamla ni redan har. Ibland kan de gamla komma till heders så kasta inte bort dem. De finns inga patentlösningar i ridningen. Ibland fungerar något på en häst men inte på en annan. Det är inget att bli frustrerad över, utan det är bara att prova något annat. Om du skall ha in en skruv i väggen kan du få in den med en hammare och lite våld. Men bäst resultat blir det naturligtvis med en skruvmejsel. Därför är en större verktygslåda med fler verktyg dvs övningar bättre."

REBUS

I lördags tömkördes Rebus för första gången. Han är fortfarande lite spak efter resan och flytten tillbaka till Hagelyckan från Flyinge. Anette gjorde ett fint jobb, vilket kan beses på filmen nedan.
Igår red jag för första gången på flera månader, på en trevlig och ambitiös elevhäst. Trots höftböjarstretch känns det i kroppen idag. Hjärnan var taggad men kroppen lite långsam och illa tajmad. Men roligt var det.

..

Veckan som gått..
...har det varit roligt att vara både hästägare och tränare!
I onsdags kom Rebus hem och i torsdags gick han sin första hopplektion för Ulf Liljedorf med Carolina i sadeln. Det gick som synes finfint! Stolt filmade jag i manégen med mobilen.
Alla elever har skött sig toppenbra, ponnyflickorna som tränar i Tahult har gjort framsteg sedan vi sist sågs. Varje träning är en miljöträning då det är mycket på gång i manégen samtidigt. I torsdags var vi understundom 2 dressyrtränare och en improviserad hopplektion. Utmärkt förberedelse för säsongens kaotiska framridningsbanor...
Och välkommen tillbaka Emma!
Kul!
Imorgon skall det tömköras på Hagelyckan och på söndag har Kyra Kyrklund clinic i Helsingborg. Rapport följer...

..

DÅ HAR DET HÄNT IGEN!
Kommentarer överflödiga.....


Swedish Dressage News

Bergstrom Kallstrom Suspended due to Positive Medication Test

March 15, 2010

Swedish young rider champion Sara Henrietta Bergstrom Kallstrom has been suspended by the Swedish Equestrian Federation following a positive medication test on her horse Garcia at a national dressage show.

Bergstrom Kallstrom's 14-year old Swedish warmblood mare Garcia (by Bernstein x Brisad) tested positive to the banned substance Flunixin at the CDN Djursholm 18 - 20 September 2009. The disciplinary committee of the Swedish Equestrian Federation suspended the rider for four months, starting 12 March 2010.

Flunixin is an anti-inflammatory and both the A and B-samples of Garcia were positive. The doping test was done in the laboratories of the Statens Veterinärmedicinska Anstalt in Uppsala, Sweden, and contained 230 ng/ml of flunixin in the urine of the horse.

This medication case has caused an uproar in Sweden as Bergstrom Kallstrom tried to prove her innocence by investigation the matter. She found out that her horse most likely got contaminated with the substance because she was stabled for three days in the same temporary stall as Zorba, which was stalled in that same box for a month and was medicated with Finadyn and Phenylbutazone for laminitis. This horse was administered the medicine by a powder soaked in water and injected into this mouth. The drizzle coming from his mouth could have contaminated the stall. The box was only partly cleaned before Garcia's arrival at the competition and not all the bedding was removed.

The investigation of the circumstances, performed by the Swedish Trotting Association's special officer and analysed by their chief veterinarian Peter Forssberg, states that the levels of flunixin in the horse's body cannot be explained by Sara Henrietta Bergström Källström's theory alone.

"Banned medication is not allowed, irrespective of the circumstances," said Annika Ersgård, sport director of the Swedish Equestrian Federation. "Besides the fact that we want to have a clean sport, we also want to think of the welfare of the horse."

The very popular Sara Henrietta, who landed a major sponsor deal with fashion company Gina Tricot and is trained by Jan Brink, is devastated by the suspension. "The last few years I have dedicated to training myself as a "bereiter" and working on a professional level with my horses. I have never ever used any forbidden substances to my horses in combination with competitions. This would be detrimental to myself, my trainer and my sponsor."

"My homework is now to spread the following to all my competing colleagues: "if you need to stall your horse at a show or on the road, do not take for granted that you get a clean stall. Always pose the question to the stable owner/show organizer whether a horse has been medicated in that stall"

Photo © Barbara Schnell

Related Links
Hastmagasinet: SHBK Banned for Four Months (in Swedish) 
Tidningen Ridsport: SHBK Suspended (in Swedish) 
Swedish Equestrian Federation: Official Document of SHBK's Suspension
Swedish Equestrian Federation: Statement SHBK (in Swedish) 
Bergstrom Kallstrom Wins 2009 Swedish Young Riders Championships
Bergstrom Kallstrom, Comet of the Year at the 2009 Swedish Riders' Gala



Förra helgen drog tävlingssäsongen igång igen med dels LA-domarkurs för Britt hammar och dels clear-round på GFRK. Britts kurser är alltid trevliga att delta på, oerhört effektivt upplägg med mycket matnyttig information och uppdateringar inför säsongen. Och roligt att träffa domarkollegorna igen, det blir inte så ofta vi ses allihop. Även kul att vara tillbaka på GFRK där jag huserat under många år. Inte många kända ansikten på dressyrbanan dock, ganska mycket nerver och brist på rutin som det såg ut. Och precis så som det skall vara på denna nivå och i början av säsongen...
I veckan blir det träningar på Hagelyckan på tisdag och hos Rundkrants på torsdag. Och Rebus kommer äntligen hem från Skåne!


...

Post Horse Show Stress Disorder?
Göteborg horse show
är över, den mest hektiska helgen för året här på Skånegatan. Och den enda helgen på året då jag kan promenera kring på stan i mina ridbyxor och smälta in. Händer att någon av stjärnorna hälsar förstrött när vi passerar varandra i full ridmundering utanför mässan. Jag på väg till eller från avsides parkerad bil och stjärnan på väg till eller från framridning eller prisutdelning. Så lika. Så olika....

Fredagens Grand Prix gav gåshud exakt tre gånger; när Isabell visade en spänstig 9-åring och tillika påläggskalv med fantastisk rörlighet och mekanik. När Patrick lotsade Scandic med luftig passage och förnöjd uppsyn. Och när Anki med nöd och näppe kunde hålla den enormt energiska och viljestarke Painted Black i styr genom programmet. Ojojoj, så inspirerande, är det inte svårare än såhär! Och kul när långe Patrick kommer in på prisutdelningen på Ajax Två, som plötsligt såg ut som en ponny. Och Anki därefter på vad som ser ut som en drogad lektionshäst som inte ens klipper med ögat då jublet ekar som värst mellan Scandinaviums väggar.
Lördagens Kür såg jag på svt/play, vilket ger ett lite plattare intryck. Även här lyste Patrick och Scandic med fantastisk piaff-passage, klockren i takt och uttryck, gåshud igen! Isabell hade ett progr
Cornelissen
am med svårigheter slag i slag och Adelinde visade hur hon och Parzifal kan knäppa hela världseliten på näsan- vilken bakbensaktion!

Träningarna har så smått tagit fart igen. Trots manégetak som bågnar under blöta snömängder.
Johanna har enligt egen utsago inte ridit så mycket på grund av väderlek och lov men visst märktes det tydligt att hon börjat hitta knapparna på sin nya ponny.
Eva hade införskaffat nya vinterfodrade ridbyxor och lånat dressyrsadel i väntan på egen nybeställd dito. Om det var en lättnad att slippa hoppsadeln eller lyxen att rida med varm rumpa vet jag inte, men ganska snart infann sig en mjuk hästrygg och en allt stadigare ryttarposition.
På torsdag väntar ponnyträningar hos Rundcrantz, välkomna tebax Olivia och Walther!
Resultat från Eurodressage.com

2010 CDI-W Goteborg
Gothenburg, Sweden
26 - 28 February 2009

Grand Prix

  • 1. Adelinde Cornelissen - Parzival - 78.255
  • 2. Patrik Kittel - Scandic - 75.404
  • 3. Anky van Grunsven - Painted Black - 74.297
  • 4. Carola Koppelmann - Le Bo - 72.000
  • 5. Michal Rapcewicz - Randon - 72.000
  • 6. Isabell Werth - El Santo - 71.234
  • 7. Imke Schellekens Bartels - Sunrise - 70.212
  • 8. Tinne Vilhelmson - Favourit - 69.532
  • 9. Lone Bang Larsen - Fitou - 68.978
  • 10. Matthias Alexander Rath - Triviant - 68.723
  • 11. Anette Christensson - Normandie - 66.723
  • 12. Marc Peter Spahn - Fryso Huys Cas - 66.510
  • 13. Charlotte Haid Bondergaard - Lydianus - 66.510
  • 14. Philippe Jorissen - Le Beau - 66.255
  • 15. Minna Telde - Larina Hom - 66.000
  • 16. Pia Falth - Efendi - 63.914
  • 17. Nina Bengtsson - Ajax - 63.787
  • 18. Jim Rasmussen - Broholms Highlight - 56.59

tough battle is taking place at the final Western European League World Cup qualifier in Gothenborg, Sweden. Three Dutch riders (Adelinde, Anky and Imke) are fighting for one last entry ticket to the 2010 World Cup Finals hosted in The Netherlands. The Kur to Music is the decisive round, but in the Grand Prix it was Adelinde Cornelissen with Parzival (by Jazz) who reigned supreme. Though the panel of five judges were remarkably in unison in their assessment of the top ten combinations (their scores hardly varied more than two percent), Adelinde's scores went up and down. All judges placed her first though, no doubt, but Danish judge Baarup scored her ride 81,489% while Swedish judge Jansen Iacobeus had it on 75.957%. That's more than 5,5% difference. Cornelissen's ride was mainly error-free though build-up of tension in the first piaffe resulted in resistance from Parzival by rearing and turning round. Cornelissen was on the ball though and fixed the problem straight away.

Grand Prix Kur to Music

  • 1. Adelinde Cornelissen - Parzival - 84.400 (Holland)
  • 2. Patrik Kittel - Scandic - 79.800 (Sweden)
  • 3. Imke Schellekens Bartels - Sunrise - 79.750 (Holland)
  • 4. Anky van Grunsven - Painted Black - 77.250 (Holland)
  • 5. Matthias Alexander Rath - Triviant - 76.400 (Germany)
  • 6. Carola Koppelmann - Le Bo - 75.500 (Germany)
  • 7. Isabell Werth - El Santo - 75.500 (Germany)
  • 8. Tinne Vilhelmson - Favourit - 74.900 (Sweden)
  • 9. Michal Rapcewicz - Randon - 73.350 (Poland)
  • 10. Charlotte Haid Bondergaard - Lydianus - 71.300 (Sweden)
  • 11. Lone Bang Larsen - Fitou - 70.950 (Denmark)
  • 12. Minna Telde - Larina Hom - 69.450 (Sweden)
  • 13. Anette Christensson - Normandie - 68.000 (Sweden)
  • 14. Marc Peter Spahn - Fryso Huys Cas - 67.250 (Belgium)
  • 15. Philippe Jorissen - Le Beau - 67.200 (Belgium)

Adelinde Cornelissen and Parzival kept their cool under intense pressure to win the last qualifying leg of the 2009/2010 World Cup Dressage series in Gothenburg, Sweden tonight. Read More




RSS 2.0